Loopbaanoriëntatie

Loopbaanoriëntatie en begeleiding, een doorlopende lijn...

Vanaf klas 1 voeren leerlingen samen met hun ouders met hun mentor of coach begeleidingsgesprekken die gericht zijn op hun loopbaanoriëntatie.
In klas 1 en 2 komen vragen als: “Wie ben ik, wat kan ik?” aan de orde. In thema’s en praktische opdrachten tijdens de lessen omgangskunde (maar ook bij de andere vakken) ontwikkelen leerlingen hun competenties. Ook door het reflecteren op gastlessen en bedrijfsbezoeken in de onderbouw en stage in de bovenbouw leren zij veel over zichzelf en worden op die manier geholpen om aan het eind van het Vmbo een goede, bewuste keuze te maken voor een vervolgopleiding.
Richtlijn bij hun ontwikkeling zijn de “Beecklandcompetenties”:

  • Samenwerken en overleggen
  • Relaties bouwen en netwerken
  • Presenteren
  • Formuleren en rapporteren
  • Plannen en organiseren
  • Instructies en procedures volgen.

​Hun ontwikkeling leggen ze vast in een loopbaandossier. Hierin verzamelen de leerlingen werk dat aantoont wat zij kunnen, of gedaan hebben en welke ontwikkeling zij hebben doorgemaakt. Het loopbaandossier bevat dus alle stappen die zij gedaan hebben om tot hun studiekeuze te komen. Het loopbaandossier maakt vanaf 2018 deel uit van het nieuwe vmbo-examen.

 http://talentenmap.nl/loopbaandossier/#LBDHome

 


.

 

 

.